- شنبه ۸ آبان ۰۰
- ۰۲:۵۳
خودارزیابی:
۱-در متن درس چه کسانی به عنوان مشاوران خوب معرفی شده اند؟
پدر،مادر،معلمان دلسوز و مربیان با تجربه.
۲-به نظر شما چرا سعدی،پسر نوح (ع) را با سگ اصحاب کهف مقایسه کرده است؟
چون سگ موجودی پست است، به خاطر هم نشینی با نیکان به بالاترین مرحله رسید.
پسر نوح با بدان همنشینی کرد، مقام پستی یافت.
۳-چرا باید از معاشرت با هم نشین بد پرهیز کرد؟
نمى توان با هر کسى دوست شد. با افراد فرومایه که انسان را به بدبختى مى کشانند،با انسان هاى دنیا طلب، خطرناک، دروغگو، پست و فرومایه، چاپلوس، بخیل، فاسد، عیبجو، سخن چین، کسانى که هر روز به رنگى در مى آیند و با آدم هاى احمق و نادان نمى توان دوستى و معاشرت نمود. فراموش نکنیم اگر با افراد نادرست دوستى کنیم از شرشان ایمن نخواهیم ماند و به سرنوشت دوستى با خاله خرسه دچار خواهیم شد. اگر احتیاط هاى لازم را رعایت نکنیم و با هر کسى دوست شویم و باهر انسان آلوده دامانى هم صحبت گردیم، دل بیمار خواهد شد و چشم بصیرت را از دست خواهیم داد و همه ى اینها عوامل سقوط و تباهى انسان خواهد بود.
نکته زبانی:
گفت و گو:
۱_درباره آیات، روایات و داستانها و اشعار دیگری که درباره دوستی و دوستیابی دوره نوجوانی شنیده یا خواندهاید، گفت وگو کنید.
پاسخ: بزرگان و سخن سرایان درباره دوست و دوستی مطالب فراوانی را بیان فرمودهاند. بزرگان در زمینه دوست و دوست یابی هم عقیدهاند. آنها دوست را نعمت و ارزش و احترام دوست را بر خود واجب میدانند. توصیه به داشتن دوست خوب میکنند و از داشتن دوست بد بر حذر میدارند.
بیا تا قـــدر همــــدیگر بـــــدانــــــیم * کـــــه تا ناگـــه ز یکدیگر نـمانیم
چـــــو مـــؤمن آیینه مـــؤمن یقین شد * چــــرا با آیینـــه مــــا رو گـــرانیم؟
کریـــمان جان فـــدای دوســــت کردند * ســـــگی بـــــگذار مـــا هــم مردمانیم
غــــرضها تــــیره دارد دوستــــــی را * غـــــــرضها را چــــرا از دل نرانیــــم
۲_درباره بیت زیر، گفت وگو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد؟ اَبـــری که در بیابان بر تشنهای ببارد
ذوق و شوقی که انسان از آمدن و دیدن یار غایب خود دارد شادابی و خوشحالی خاصی را به ما منتقل میکند و مانند ذوق و شوق موجوداتی است که در بیابان زندگی میکنند و ابر بارانی بر آنها میبارد. لذت دیدن دوست غایب شاید یکی از لذت بخشترین اتفاقهای دنیا باشد. لذتی که نمیتوان آن را با هیچ چیز دیگر جایگزین کرد.
نوشتن:
۱_حرف های جدول را به گونه ای به هم بپیوندید که واژه هایی از متن درس به دست آید.
م | ص | ا | ء | ب | ط |
ع | خ | خ | ا | س | ر |
م | س | ء | ل | ه | ی |
ی | ا | ل | ذ | و | ق |
ق | خ | ص | ا | ل | ت |
پاسخ: حروف های پشت سرهم جدول طریقت، ذوق، مصائب، خصال
حروف های جدا از هم جدول: خصلت، سلامت، واقع، خوب و…
۲_کلمه مناسب را با توجّه به جمله، انتخاب کنید.
الف) تنهایی یکی از________مصائب است. (سنگین ، سنگین تر، سنگین ترین)
ب) میهن ما_______ از هر کشور دیگر جهان است . (زیبا، زیباتر، زیباترین)
۳_دو نمونه پرسش اِنکاری از درسهای پیشین بیابید و بنویسید.
پاسخ: دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد؟ اَبـــری که در بیابان بر تشنهای ببارد.
دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد؟ اَبـــری که در بیابان بر تشنهای ببارد.
۴_مفهوم کلّی حکایت زیر را در یک بند بنویسید.
یکی از بزرگان، پارسایی را گفت: «چه گویی درحقِ فلان عابد که دیگران درحقِ وی به طعنه، سخنها گفتهاند».
گفت: «بر ظاهرش، عیب نمی بینم و در باطنش، غیب نمی دانم».
پاسخ: درباره دیگران زود قضاوت نکنیم، حرفهای دیگران را ملاک قضاوت خود قرار ندهیم. روی عیبهای دیگران تکیه نکنیم و…
- ۴۴
اینجا روD::